USR dezaprobă decizia Guvernului PSD-ALDE de a plafona la 68 de lei/Mwh prețul de achiziție al producției interne de gaze naturale. Măsura adoptată încalcă principiile europene de funcționare a unei piețe libere și nu a fost adoptată cu scopul de a-i proteja pe consumatorii casnici din România.
Este de reținut faptul că, până în anul 2021, cosumatorii casnici români plătesc un preț final reglementat la gaze naturale. El este stabilit de ANRE, în baza unor formule care iau în calcul mai multe elemente, precum prețul de producție, de furnizare, distribuție, de transport și de înmagazinare și de rezervare de capacitate.
„Guvernul explică plafonarea prețului la producția de gaze sub pretextul necesității unei măsuri de protecție, dar, de fapt, se pare că ea nu prea este adresată românului de rând care are dificultăți în a-și achita factura la energie și gaze, ci mai degrabă pentru protecția furnizorilor! Această explicație apare chiar în textul ordonanței de urgență! Autorii acestui document inventează o posibilă situație în care furnizorii nu ar mai putea livra gaze populației din cauza unui preț prea mare al producției interne dar, pe de altă parte, Guvernul nu a luat nicio măsură concretă pentru protejarea consumatorilor vulnerabili”, transmite Cristina Prună, deputat USR în Comisia de Industrii și Servicii de la Camera Deputaților.
În consecință, Guvernul distorsionează piața de gaze naturale, stabilind un mediu neconcurențial și deschizând posibilitatea ca scăderea de preț a producției de gaze naturale să fie, de fapt, avantajul furnizorilor, iar consumatorul să plătească același preț.
„Decât să intervină în piața de gaze naturale cu bocancii, Guvernul PSD-ALDE trebuia să depună eforturi pentru a crește gradul de eficiență energetică a locuințelor, să acceseze banii europeni pentru lucrările de izolație termică a locuințelor și să stimuleze implementarea contoarele inteligente, decizie care a fost amânată de ANRE, însă, până în 2032!”, a mai spus Cristina Prună.
Plafonarea prețului la producția de gaze le va descuraja pe cele două mari companii producătoare să mai investească în tehnologii avansate recuperarea zăcămintelor epuizate și în operațiunile de explorare, cu toate că Ministerul Energiei recunoaște că mai avem rezerve disponibile doar pentru 14 ani. Periclitând, practic, independența energetică a României, o posibilă consecință poate fi creșterea importurilor de gaze rusești.
În plus, faptul că taxa de 2% a cifrei de afaceri a acestor companii din energie va fi folosită de ANRE pentru protecția consumatorului vulnerabil naște și o serie de întrebări. Practic, acest lucru era atribuția Ministerului Muncii, există și o lege în acest sens, dar a cărei aplicare a fost amânată până în 2021. Nimeni nu știe cum va folosi ANRE acei bani, o instituție cu o structură de conducere sutfoasă și extrem de costisitoare și care, în ultimul an și jumătate, nu a arătat că este un arbitru competent pentru piața de gaze naturale.
În loc să adopte măsuri reale de protecție a consumatorului cu venituri mici și să implementeze strategii de reducere și optimizare a consumului de energie, PSD și ALDE au preferat să-și arate în cel mai maiestuos mod cu putință incompetența și desconsiderarea cetățeanului precum și a obiectivelor strategice ale României.