USR și UDMR au depus, vineri, o sesizare de neconstituționalitate a propunerii legislative (PLx 452/ 2020), adoptată în data de 2 septembrie, prin care o suprafață de teren de 46 hectare, din nordul Capitalei, trece din proprietatea statului în proprietatea Camerei de Comerț.
“Nu este corect să legiferăm politici publice prin intermediul cărora să poată fi date noi ”tunuri imobiliare”, în centrul Bucureștiului. Unul din terenurile care va intra sub incidența noi legi este localizat chiar pe Bulevardul Expoziției. Dacă se dorește valorificarea și dezvoltarea aici a unor proiecte imobiliare, ar fi putut fi organizată o procedură transparentă de licitație. Susținem dezvoltarea și investițiile, dar nu acordarea cu dedicație de terenuri în plină campanie electorală.”, subliniază deputata Cristina Prună,membră în Comisia pentru industrii și servicii.
“Am depus astăzi la CCR o contestație prin care vom opri devalizarea statului român cu sute de milioane de euro. Legea votată de PSD, PNL și PMP, prin care o suprafață de 46 de hectare din nordul Capitalei este privatizată pe gratis, trebuie să fie oprită. Avem încredere că decizia CCR va da dreptate motivelor invocate de USR în sesizare.“, transmite Cătălin Drulă, liderul deputaților USR.
Printre motivele de neconstituționalitate, USR a arătat că, în primul rând, legea încalcă principiul bicameralismului, o condiție extrinsecă de constituționalitate. În Camera decizională, Camera Deputaţilor, propunerea legislativă a fost modificată substanţial, ceea ce a condus la o configuraţie diferită faţă de textul adoptat de Senat şi de finalitatea urmărită de iniţiator.
În al doilea rând, USR arată în sesizare că se încalcă art. 1 alin (5) din Constituție prin lipsa studiului de impact. Nu există nici un studiu de impact asupra efectelor scoaterii din patrimoniul statului a imobilelelor care fac obiectul legii. Textul PLX nr. 452/2020 face referire la o serie de imobile care, deși neindentificate exact de lege, sunt de notorietate a fi într-o zonă centrală a capitalei. Or, valoarea unor asemenea imobile poate genera un impact sever asupra bugetului de stat, patrimoniului statului dar și a economiei, fiind introduse în circuitul economic prin efectul legii în discuție.
În al treilea rând, se încalcă art. 44 alin (1) și (2) și art. 136 alin (5) din Constituție ca urmare a încălcării drepturilor de proprietate al statului – înstrăinarea prin lege și fără contraprestație, afectarea nelegală a patrimoniului statului. Art. III din propunerea legislativa 452/2020 așa cum a fost adoptată prevede că “terenurile proprietate privată a statului transmise în folosinţa gratuită a Camerei de Comerț și Industrie a României până la data intrării în vigoare a prezentei legi, care nu sunt revendicate, se transmit cu titlu gratuit în proprietatea Camerei de Comerț și Industrie a României” (alin. (1)).
În al patrulea rând, se încalcă art. 1 alin. (3) și (5) din Constituție ca urmare a lipsei de claritate a legii. Redactarea propunerii legislative, în forma adoptată de Parlament, configurează un regim juridic confuz al naturii juridice/regimului juridic al transmiterii proprietății gratuite asupra imobilelor vizate.
Consultă sesizarea depusă de USR:
Sesizare-PL-x-nr.-452-2020