[vc_row][vc_column][vc_column_text]Drumul de la combustibili fosili la energie curată nu este ușor, mai ales când presiunea respectării obiectivelor climatice pentru anul 2030 devine din ce în ce mai mare. Ce se întâmplă în Franța, însă, arată cât de nepregătiți suntem în fața acestei tranziții energetice. De aproape o lună de zile, populația franceză protestează violent față de măsura guvernului de la Paris de a crește prețul carburanților. Motivul? Așa au înțeles autoritățile din Franța să încurajeze achiziția de mașini electrice și a reduce, astfel, poluarea.
Nu este un secret faptul că transportul de mărfuri și de persoane este unul dintre puținele sectoare din UE unde s-a înregistrat o creștere a emisiilor de gaze poluante. Cazul Franței este unul special. Anul trecut, numărul vehiculelor electrice care sunt înmatriculate în această țară a ajuns la 41.700 și, în următorii trei ani, această cifră va crește de trei ori. Pentru a-și onora țintele climatice, autoritățile din Franța au anunțat că vor interzice comercializarea de autovehicule bazate pe combustibili fosili până în anul 2040. Tot anul trecut, în Franța s-au construit aproape 12.000 de puncte de alimentare pentru mașinile electrice și, până în anul 2025, obiectivul este de a ajunge la 7 milioane de puncte de încărcare.
Până aici, totul sună frumos. Decizia Guvernului francez de a majora prețul la carburanți este, însă, inexplicabilă pentru că metoda aleasă va aduce numai dezavantaje, cei mai afectați fiind marii transportatori, care vor trebui, probabil, să concedieze oameni iar prețul bunurilor și al anumitor servicii ar putea crește substanțial. În plus, tranziția bruscă de la motoare diesel la motoare electrice ar putea determina, la fel, pierderea unor locuri de muncă.
Nu degeaba îi spune „tranziție”: trecerea de la combustibili fosili la energie curată trebuie făcută gradual. Astăzi, un autovehicul electric costă mult mai mult decât un automobil care consumă benzină sau motorină. Dacă oamenii nu au bani să-și cumpere un automobil electric, vor alege calea mai ieftină!
Avem destule probleme la noi în țară și nu suntem chiar cei mai în măsură să le spunem francezilor ce să facă însă, România trebuie să învețe o lecție din această poveste. Ar trebui să înțelegem dimensiunea socială a tranziției energetice. Nu poți să pocnești din degete și să ștergi niște mii de locuri de muncă, doar pentru că așa ai citit în cărți și vrei să faci experimente.
Tranziția energetică trebuie să se facă treptat și, în timp ce renunțăm la combustibilii fosili, ar trebui să găsim soluții economice și sociale care să compenseze efectele acestei schimbări care ar trebui gândită pe criterii de eficiență economică și raționamente sociale.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]