OUG114/2018 îi va pune cruce Complexului Energetic Oltenia. Degeaba a exceptat Ministerul Energiei această companie de la plata taxei de 2% prevăzută în ordonanță, pentru că este clar ca lumina zilei că această decizie încalcă normele concurențiale europene.
Cu un împrumut de 500 de milioane de lei luat de la bănci și cu un an 2018 terminat cu o datorie de aproape 1 miliard de lei, companiei îi va fi greu să reziste în actualele condiții de piață, cu un preț plafonat la energie și cu un preț din ce în ce mai mare pentru poluare.
Începând cu anul 2018, autorizația de mediu pentru grupurile 3, 4, 5 și 6 de la Rovinari și pentru Turceni 7 este înoită anual. Pentru Turceni 3, 4, 5 și 6, autorizația de mediu expiră în 2024. După anul 2024, vor trebui scoase din uz capacități vechi de producție pe cărbune de 2024 de MW. Asta în condițiile în care Transelectrica, în cel mai pesimist context, estimează o creștere a consumului de cel puțin 1800 de MW față de cel înregistrat în prezent, în perspectiva perioadei 2025-2030.
Planurile pentru a înlocui vechile capacități pe cărbune cu altele noi sunt foarte vagi. În Strategia Energetică, Ministerul a pus ca termen limită 2030, or, deja va fi mult prea târziu, în condițiile în care prețul certificatelor de carbon a ajuns astăzi la 27 de euro per tona de dioxid de carbon, nivel care era estimat a fi atins în anul 2030!
România este departe de a găsi soluții viabile pentru sectorul energetic care a fost intoxicat cu teorii ale conspirației. Complexul Energetic Oltenia joacă un rol important nu doar în sistemul energetic ci și din perspectivă socială în județul Gorj. 13.000 de oameni încă lucrează la CEO și alte câteva mii depind de activitatea acestei companii.
În loc să avem perspective clare, avem la butoane politruci care se gândesc numai la cum să-și lungească mandatul și atât.