Tranziția energetică a început deja să ia statul prin surprindere, fie că vorbim de sectorul energetic, fie că vorbim de electromobilitate.
Așa cum spuneam acum câteva zile, trebuie să învățăm din protestele violente ale „vestelor galbene” de la Paris. Schimbarea nu trebuie să vină cu forța și cu scandal, dacă folosim timpul în favoarea noastră.
Sectorul transporturilor este unul cu emisii de gaze cu efect de seră în continuă creștere, de aceea se impun măsuri coerente. Soluția majorării din pix a prețului la carburanți nu este soluția corectă!
În schimb, trebuie create stimulentele necesare pentru a implementa o infrastructură durabilă pentru rețeaua de încărcare. De asemenea, dezvoltatorii care ridică noi clădiri trebuie stimulați să implementeze și o infrastructură pentru reîncărcarea bateriilor auto.
Prin Fondul de Mediu, autoritățile publice au la dispoziție 20.000.000 euro pentru instalarea de prize necesare încărcării mașinilor electrice. Astăzi, România are în jur de 1000 de stații de reîncărcare, oricum puține, și concentrate în marile aglomerări urbane, dintre care 150 stații publice. Sper ca gândirea funcționărească să nu își spună încă o dată cuvântul în rapiditatea implementării acestor stații de încărcare.
La capitolul înmatriculări de autoturisme noi, în 2018 s-au înmatriculat 113.331, dintre care doar 503 mașini electrice! Numărul autoturismelor rulate a fost de 390.411, de peste 3 ori mai multe!!
Degeaba statul oferă un voucher de 10.000 de euro pentru mașini cu motor electric, dacă nu există cerere. Și, după cum ne spune și logica economică, dacă nu există cerere, evident că prețurile acestor mașini rămân prohibitive.
Schimbarea trebuie înceapă acum! Altfel ne vom plânge în continuare că mașinile cu motoare diesel second-hand din vestul Europei vor ajunge în România și ne vor umple plămânii de noxe.